Tiistaikirje 37 - 10.9.2019 Miten menettää ystävät , perhe ja rahat?

tisdag 10 september 2019 - 11:50 | 0 Kommentarer

Erilaiset kotimyyntiketjut lisääntyvät, kuin sienet sateella. Kaikkea mahdollista tuputetaan ihmisille ja tuntuu siltä, että suosituimpia kohderyhmiä ovat vanhukset ja kotona lasten kanssa olevat äidit. Näille myytävät tuotteet ovat toki hyvinkin erilaisia ja niiden kaupittelutavoissa on isoja eroja.

Myyntityössä mikään ei tule helpolla, ja sen tekeminen kysyy myyjältä pitkää pinnaa ja aggressiivista otetta.  Etenkin kotimyyntiä tekevät ihmiset, joilla ei ole alalle perusteellista kaupallista koulutusta, ovat liikkeellä usein liian heppoisilla eväillä ja heidän kykynsä  nähdä realistisesti omat mahdollisuutensa menestymiseen, ovat  puutteelliset. Usein ei  ymmärretä, että asiakkaiden määrä ei voi kasvaa rajattomasti.  Suurin osa näistä erilaisista sisustus-, kauneuden- ja hyvinvointituotteiden markkinointityöstä tehdään niin, että aloituskohderyhmänä ovat sukulaiset, ystävät ja näiden ystävät ja tuttavat, siis lähtökohtaisesti hyvinkin rajallinen ryhmä. Koska yrittäjiä on paljon, tämän asiakaskunnan laajentaminen on todella työlästä ja väitän, ettei se yleensä edes onnistu.

Yhteistä näille kaikille kotimyynti yrityksille on, että tuotteita on ostettavissa tiettyjen asiamiesten/myyjien kautta. Niitä ei siis myydä missään kaupassa, eikä kivijalkaliikkeessä. Systeemiin kuuluu yleisesti myös se, että myyjä/asiamies/edustaja, miksi häntä nyt kutsummekin, saa tilauksista provisiopakkaa, joka on sidottu tilausten määrään ja/tai tilausten jatkuvuuteen. Tällaiseen kotimyyntiketjuun myyjiksi lähtevät yleensä sellaiset henkilöt, joilla ei ole vakituista, omaa työtä tai joiden toimeentulo on niukkaa ja siihen halutaan tällä lisätyöllä lisätuloja. Joskus motivaationa on myös uusien ihmisten tapaaminen. Myyjiä rekrytoidaan yleensä näiden kotimyyntitilaisuuksien vieraista, koska heillä on valmiiksi jo joku motiivi, kun ovat ko. tilaisuuteen tulleet. Se motiivi voi olla vain ystävän toivomus tulla katsomaan ja kuuntelemaan tai sitten se voi olla jonkun ystävän suositus, joka itse on löytänyt vastaavasta tilaisuudesta kivan esineen tai joka kertoo päässeensä eroon kiloistaan tai kivuistaan nyt myytävän tuotteen avulla, … 

Yhteistä näille kotimyyntituotteille on myös se, että ne eivät yleensä ole halpoja, paremminkin päinvastoin.

Ensin alkuun uudelle myyjälle tulee tunne, että hei, tämähän on kivaa. Ystävät ja sukulaiset tulevat esittelytilaisuuksiin ja ostavat tuotteita ja minulle tulee rahaa ja/tai pieniä lisäetuja omina tuotealennuksina tai emännänlahjoina. Siinä vaiheessa kun kaikki tutut ja tuttujen kaverit ovat olleet mukana myyntitilaisuuksissa työhön alkaa tulla mutkia matkaan. Voikin olla, että johonkin aiottuun tilaisuuteen ei tulekaan tarpeeksi ihmisiä ja myynti jää vähäiseksi. Tässä vaiheessa pitäisi osata katsoa peiliin ja miettiä, mikä on syy mielenkiinnon hiipumiseen. Ovatko ystävät ja heidän ystävänsä jo käyttäneet liikenevät rahansa, eikö tuotteen terveysvaikutukset olekaan olleet aukottomat tai onko peräti ollut sivuvaikutuksia… Pitäisi miettiä, mistä voi saada lisää asiakkaita ja keitä voisi ympäripuhua myyntityöhön mukaan, koska kaikissa järjestelmissä siitä saa jos ei rahaa, niin ainakin bonuksia?

Tässä vaiheessa myyjällä pitäisi jo alkaa hälytyskellojen soida, koska ihan rehellisesti asiaa tarkastellen on pakko sanoa, että lisää asiakkaita on aika mahdotonta saada. Koko juttu perustuu siihen, että käytät sukulaisia ja ystäviä hyväksesi omassa bisneksessäsi. Siinä vaiheessa, kun  tätä hyväksikäyttöä on tapahtunut riittävän pitkään tai se on riittävän aggressiivista, hyväksikäyttö alkaa vaikuttaa ihmissuhteisiin. Vähitellen myyjästä tulee lähipiirissään ei-toivottuhenkilö, koska hän on huomaamattaan alkanut ajatella vain ja ainoastaan myytävää tuotetta ja se menee kaiken edelle.  Jotkut ovat niin oman asiansa lumoissa, että heiltä katoaa normaali varovaisuus ja he eivät enää kyseenalaista mitään tuotteeseen liittyvää faktaakaan, vaan toistavat papukaijan tavoin oppaistaan lukemiaan tai valmentajansa kertomia asioita totena, vaikka aina ei taustalla ole puolueettomasti tutkittua näyttöä oikein mistään. On vain jonkun toiminnassa mukana olevat vakuuttelut asiasta. Erityisen vaarallista tämä on silloin, kun ollaan terveyteen vaikuttavien asioiden äärellä. On melko riskaabelia, kun myyjä, jolla ei ole mitään lääketieteellistä koulutusta alkaa suositella jotain lisäainetta ihmiselle, jolla on esimerkiksi kroonisia sairauksia, syöpähoitoja tai muuta vastaavaa, joiden olemassaolosta myyjälle ei ole edes tietoa, saati oikeaa tietoa lisäaineiden vaikutuksesta henkilön muun lääkityksen kanssa.

Jokainen meistä tuntee näitä eri kotimyyntiketjujen myyjiä. Monelle on käynyt myös niin, että tällainen tuotemyyjä, joka on ennen ollut mukava ja kiva ihminen, alkaa tuntua rasittavalta ja vaikuttaa, ettei häntä enää yhtään kiinnosta sinun asiasi, vaan kaiken taustalla on tuo jumalainen tuote! Siitä kyllä pystytään puhumaan tuntikaupalla… mihin on kadonnut se mukava, empaattinen ihminen? - En ole vielä koskaan tavannut kotimyyntiin mukaan lähtenyttä myyjää, joka olisi oikeasti rikastunut kotimyynnillä,koska ketju perii kyllä kaikesta hinnan, tavalla tai toisella. ..koulutustilaisuudet  maksavat, osallistuminen ja matkustaminen maksavat, hotellit maksavat… kuluja putkahtelee lisää ja lisää, sosiaaliset paineet vaikkapa pukeutumisen suhteen aiheuttavat lisäkuluja jne.  Jotenkin tuntuu, että jonnekin on kadonnut sekin punainen lanka, miten kuluja ja tuottoja ynnätään keskenään…

 Sivusta katsellen näyttää usein siltä, että nämä myynnin ”supermyyjät” on aivopesty pahemman kerran… vähän samaan tapaan, kuin tapahtuu vaikkapa politiikassa… joissain uskonnoissa jne … et enää näe metsää puilta ja näin joku periaatteessa ihan hyväkin asia kääntyy itseään vastaan… ystäväsi , perheesi  ja työtoverisi ovat nämä samaa laulua laulavat kanssamyyjät ja kun se menee tarpeeksi pitkälle, huomaatkin jonain päivänä, että vanhat ystäväsi ovat entisiä ystäviä, vanha perheesi on muuttanut muualle ja oletkin yksin,  sukulaisistakin suurin osa on kovasti vieraantunut ja kaiken lisäksi rahasi seisovat vitamiini/lisäaine-/Smoothie-hyllyillä yhdessä tyhjässä huoneessa… tai autotallissasi on auton asemasta kasa laatiokoita, täynnä hienoja kynttilöitä, koriste-esineitä jne.

Nämä kotimyyntijutut ovat periaatteessa ihan hyviä ja mukavia arjen piristäjiä, mutta vaan niin kauan, kuin se ei muutu uskonnoksi ja elämän ainoaksi sisällöksi. Silloin tilanne on todella ikävä. Kuinkahan moni, on antanut aivopestä itsensä joidenkin ihmisten raha-automaatin pelinappulaksi?

Minkähän verran näistä kotimyyntijutuista on tehty tutkimuksia, vai onko mitään? Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni myyjä on saanut harrastuksestaan oikean työn, merkittävän sivutulon, ehkä uuden ammatin… miten pitkään keskimäärin tällainen sivutyö on kestänyt ja miksi se on päättynyt? Miten pitkään brändiä ylläpidetään ja minkä verran näissä piireissä tulee konkursseja tai homma ajetaan alas jonkun viranomaismääräyksen takia jne. - Siinä olisi työsarkaa jollekin tutkijalle…

 

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar